? ??????????????Punk Collage? ????? ?? ???Rating: 4.7 (406 Ratings)??158 Grabs Today. 74798 Total Grabs. ?
?????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????4?? ?????Love Is Strange? ????? ?? ???Rating: 4.4 (33 Ratings)??91 Grabs Today. 30490 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, July 21, 2009

TENtAng SOlaT LIma WAktu...



Ali bin Abi Talib RA berkata: "Sewaktu Rasullullah SAW duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar, secara tiba-tiba datang satu rombongan orang-orang Yahudi lalu berkata: "Ya Muhammad, kami hendak bertanya kepada tuan akan kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah SWT kepada Nabi Musa AS yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.”.Lalu Rasullullah SAW bersabda: "Silakan bertanya.

"Berkata orang Yahudi: "Sila terangkan kepada kami tentang lima waktu yang diwajibkan oleh Allah SWT ke atas umatmu.".Sabda Rasullullah SAW: "Solat Zuhur ketika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada TuhanNya, solat Asar ialah saat ketika Nabi Adam AS memakan buah Khuldi dan solat Maghrib adalah saat Allah SWT menerima taubat Nabi Adam AS. Maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas kemudian dia berdoa meminta sesuatu kepada Allah, maka pasti Allah akan mengabulkan permintaannya. Solat Isyak ialah solat yang dikerjakan oleh para rasul sebelumku. Solat Subuh adalah sebelum terbit matahari. Ini kerana apabila matahari terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di situlah sujudnya setiap orang kafir.

".Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah SAW maka mereka berkata: "Memang benar apa yang tuan katakan itu Muhammad, katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan didapati oleh orang yang mendirikan solat.".Rasullullah SAW bersabda: "Jagalah waktu-waktu solat terutama solat yang pertengahan iaitu solat Zuhur kerana pada saat itu api neraka Jahanam sedang menyala.

Orang mukmin yang mengerjakan solat pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari Kiamat.".Sabda Rasullullah SAW lagi: "Manakala solat Asar, adalah saat di mana Nabi Adam AS memakan buah Khuldi. Orang mukmin yang mengerjakan solat Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang barn lahir.".Setelah itu Rasullullah SAW membaca ayat yang bermaksud:

"Jagalah waktu-waktu solat terutama sekali solat yang pertengahan." Solat Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam AS diterima. Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan solat Maghrib kemudian meminta sesuatu dari Allah maka Allah akan memperkenankannya.

".Sabda Rasullullah SAW: 'Tentang solat Isyak. Sebagaimana yang diketahui, kubur itu sangat gelap, begitu juga pada hari Kiamat. Maka seorang mukmin yang berjalan dalam kegelapan malam untuk menunaikan solat Isyak berjemaah, Allah SWT mengharamkan dirinya dari terkena nyalaan api neraka dan diberinya cahaya untuk menyeberangi titian sirat

.".Sabda Rasullullah SAW seterusnya: 'Tentang solat Subuh pula, seorang mukmin yang mengerjakan solat Subuh selama 40 hari secara berjemaah, diberi oleh Allah SWT dua kebebasan iaitu dibebaskan dari api neraka dan dibebaskan dari nifaq.".Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah SAW maka mereka berkata: "Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad SAW. Kini katakan pula kepada kami semua kenapakahAllah SWT mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu?

".Sabda Rasullullah SAW: "Ketika Nabi Adam memakan buah dari pohon yang dilarang, lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam AS selama 30 hari. Kemudian Allah SWT mewajibkan ke atas keturunan Adam AS berlapar selama 30 hari. Sementara keizinan untuk makan di waktu malam itu adalah sebagai kurniaan Allah SWT kepada makhlukNya.".Kata orang Yahudi lagi: "Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan itu. Kini terangkan kepada kami ganjaran pahala yang diperolehi dari puasa itu.

".Sabda Rasullullah SAW: "Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas kepada Allah SWT, dia akan diberi oleh Allah SWT tujuh perkara:
1. Akan dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya (daging yang tumbuh dengan makanan yang haram)

.2 . Rahmat Allah SWT sentiasa dekat dengannya.

3 . Diberi oleh Allah SWT sebaik-baik amal.

4 . Dijauhkan dari merasa lapar dan haus.

5 . Diringankan baginya seksaan kubur (seksaan yang sangat mengerikan).

6 . Diberikan cahaya oleh Allah SWT pada hari Kiamat untuk menyeberangi titian sirat.7. Allah SWT akan memberinya kemudahan di syurga.

".Berkata lagi orang Yahudi: "Benar apa yang tuan katakan itu Muhammad. Sekarang katakan kepada kami kelebihanmu antara para Nabi.".Sabda Rasullullah SAW: "Seorang Nabi mengunakan doa mustajabnya untuk membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat kepada umat saya di hari kiamat).".Kata orang Yahudi: "Benar apa yang tuan katakan itu Muhammad, kini kami mengakui dengan ucapan (kami percaya bahawa tiada Tuhan kecuali Allah SWT dan engkau Muhammad adalah utusan Allah).".

0 comments: